Lokalizacja:
Dworzec PKP, ul. Al. Niepodległości, Skarżysko Kamienna, woj. świętokrzyskie GPS: 51.115828°N, 20.880445°E


Informacje praktyczne:

  • parking - płatny przy dworcu PKP
  • obiekt dostępny przez całą dobę

 

Opis:

Parowóz Pt 47-13 został wyprodukowany w 1948 roku w Pierwszej Fabryce Lokomotyw w Polsce w Chrzanowie. Lokomotywa została zaprojektowana na bazie przedwojennego parowozu Pt 31. Parowóz pracował w Skarżysku-Kamiennej w latach 1986 - 1988. Powrócił do Skarżyska w roku 2011, a po renowacji został ustawiony w obecnym miejscu. Parowóz należy do zbiorów Muzeum im. Orła Białego w Skarżysku-Kamiennej.

 

Oznaczenia 

Parowóz Pt 47-13 Tender 34D48

 P - pospieszny

 t - osie wiązane

 47 - rok konstrukcji

 13 - numer parowozu

 34 - pojemność skrzyni wodnej [m3]

 D - osie

 48 - rok konstrukcji

 

 

Przebieg pracy

15-10-1948 - Poznań

01-02-1362 - Bydgoszcz

02-04-1968 - Tarnowskie Góry

17-10-1969 - Toruń

08-05-1975 - Lublin

19-09-1986 - Skarżysko-Kamienna

07-01-1988 - Rozwadów

    10-1988 - wycofany z eksploatacji

08-07-2011 - przewieziony do Skarżyska-Kamiennej

22-04-2012 - ustawiony na obecnym miejscu

 

Dane Techniczne

Parawóz

 Układ osi  1-4-1
 Średnica cylindra / skok tłoka  630 / 700 mm
 Średnica kół napędowych  1850 mm
 Średnica kół tocznych  1000 / 1200 mm
 Rozstaw osi skrajnych  12200 mm
 Długość parowozu (ze zderzakami)  14985 mm
 Ciśnienie w kotle  1,5 MPa (15kG/cm2)
 Powierzchnia rusztu  4,5 m2
 Powierzchnia ogrzewalna kotła  228,3 m2
 Powierzchnia przegrzewcza  91,5 m2
 Obciążenie osi napędowych  18,3 t
 Obciążenie osi tocznych  14 / 18 t
 Masa parowozu próżnego  93,8 t
 Masa w stanie służbowym  104,2 t
 Siła pociągowa  135 kN (13500 kG)
 Moc  1472 kW (2000KM)
 Prędkość maksymalna  110 km/h

 

 

Tender 

 Liczba osi  4
 Średnica kół  1000 mm
 Pojemność skrzyni wodnej  34 m3
 Pojemność skrzyni węglowej  10 t
 Masa tendra próżnego  29,9 t
 Masa w stanie służbowym  74,2 t
 Długość całkowita parowozu z tendrem  24255 mm

 


Galeria

parowoz pt 47 13 01

parowoz pt 47 13 02

parowoz pt 47 13 03

parowoz pt 47 13 04

parowoz pt 47 13 05

parowoz pt 47 13 06

parowoz pt 47 13 07

parowoz pt 47 13 08

parowoz pt 47 13 09

parowoz pt 47 13 10

parowoz pt 47 13 11

parowoz pt 47 13 12

 

jegomość
Niezła maszynka, powiew wcale nie tak dawnych czasów. Dzisiejsze lokomotywy to tak ok. 850kN siły pociągowej tu. 135kN. Za to ta ze zdjęć pojedzie bez prądu i oblodzenie przewodów jej niestraszne :)

Pozdrawiam fanów kolejnictwa!

2
Marek
A tu jesteś kochana Petuszko :) I wyglądasz pięknie.

Ostatnio widziałem Cię w opłakanym stanie w Krakowie. Uwierzycie, że to ta sama lokomotywa? https://www.facebook.com/marek.czerwinski.98/posts/1046501538753841

0
Szaman
W opisie oznaczenia jest błąd: Pt47 to się czyta tak
....
t - UKŁAD OSI 1-4-1 a nie jakieś tam osie wiązane
....

0

1500 Pozostało znaków