­

mojeSwietokrzyskie.pl

Lokalizacja:
Dworzec PKP, ul. Al. Niepodległości, Skarżysko Kamienna, woj. świętokrzyskie GPS: 51.115828°N, 20.880445°E


Informacje praktyczne:

  • parking - płatny przy dworcu PKP
  • obiekt dostępny przez całą dobę

 

Opis:

Parowóz Pt 47-13 został wyprodukowany w 1948 roku w Pierwszej Fabryce Lokomotyw w Polsce w Chrzanowie. Lokomotywa została zaprojektowana na bazie przedwojennego parowozu Pt 31. Parowóz pracował w Skarżysku-Kamiennej w latach 1986 - 1988. Powrócił do Skarżyska w roku 2011, a po renowacji został ustawiony w obecnym miejscu. Parowóz należy do zbiorów Muzeum im. Orła Białego w Skarżysku-Kamiennej.

 

Oznaczenia

Parowóz Pt 47-13 Tender 34D48

 P - pospieszny

 t - osie wiązane

 47 - rok konstrukcji

 13 - numer parowozu

 34 - pojemność skrzyni wodnej [m3]

 D - osie

 48 - rok konstrukcji

 

Przebieg pracy

15-10-1948 - Poznań

01-02-1362 - Bydgoszcz

02-04-1968 - Tarnowskie Góry

17-10-1969 - Toruń

08-05-1975 - Lublin

19-09-1986 - Skarżysko-Kamienna

07-01-1988 - Rozwadów

    10-1988 - wycofany z eksploatacji

08-07-2011 - przewieziony do Skarżyska-Kamiennej

22-04-2012 - ustawiony na obecnym miejscu

 

Dane Techniczne

Parawóz

 Układ osi  1-4-1
 Średnica cylindra / skok tłoka  630 / 700 mm
 Średnica kół napędowych  1850 mm
 Średnica kół tocznych  1000 / 1200 mm
 Rozstaw osi skrajnych  12200 mm
 Długość parowozu (ze zderzakami)  14985 mm
 Ciśnienie w kotle  1,5 MPa (15kG/cm2)
 Powierzchnia rusztu  4,5 m2
 Powierzchnia ogrzewalna kotła  228,3 m2
 Powierzchnia przegrzewcza  91,5 m2
 Obciążenie osi napędowych  18,3 t
 Obciążenie osi tocznych  14 / 18 t
 Masa parowozu próżnego  93,8 t
 Masa w stanie służbowym  104,2 t
 Siła pociągowa  135 kN (13500 kG)
 Moc  1472 kW (2000KM)
 Prędkość maksymalna  110 km/h

 

Tender

 Liczba osi  4
 Średnica kół  1000 mm
 Pojemność skrzyni wodnej  34 m3
 Pojemność skrzyni węglowej  10 t
 Masa tendra próżnego  29,9 t
 Masa w stanie służbowym  74,2 t
 Długość całkowita parowozu z tendrem  24255 mm


Galeria (kliknij aby powiększyć)

 

jegomość
Niezła maszynka, powiew wcale nie tak dawnych czasów. Dzisiejsze lokomotywy to tak ok. 850kN siły pociągowej tu. 135kN. Za to ta ze zdjęć pojedzie bez prądu i oblodzenie przewodów jej niestraszne :)

Pozdrawiam fanów kolejnictwa!

Marek
A tu jesteś kochana Petuszko :) I wyglądasz pięknie.

Ostatnio widziałem Cię w opłakanym stanie w Krakowie. Uwierzycie, że to ta sama lokomotywa? https://www.facebook.com/marek.czerwinski.98/posts/1046501538753841

Szaman
W opisie oznaczenia jest błąd: Pt47 to się czyta tak
....
t - UKŁAD OSI 1-4-1 a nie jakieś tam osie wiązane
....

1000 Znaków do wykorzystania


Warto zobaczyć

 

 

Ostatnie komentarze

Michaszka
24 dni 11 godzin

Buty Wojas mam 5 sezon ,pierwsze trzy lata traktowalem preparatem do impregnacji ,jakis olej z foki ,ostatnio traktuje je ol

Ania
2 miesięcy 3 dni

Konie nadzwyczaj piękne. Ale cielaczek na ostatnim zdjęciu ujmuje za serce tymi swoimi ząbkami śmiesznymi.

Iwona
2 miesięcy 8 dni

Prawdziwe końskie piękności :)

 
 

Biuletyn

Powiadomienia o nowościach.

Twój e-mail NIE będzie udostępniany osobom trzecim

© 2011 - 2017   mojeSwietokrzyskie.pl

Wszystkie materiały zamieszczone na stronie mojeSwietokrzyskie.pl stanowią wyłączną własność Wortalu lub osób współpracujących. Zabrania się kopiowania, w jakiejkolwiek formie, treści i zdjęć zamieszczonych na stronie bez pisemnej zgody Wortalu.

­