Lokalizacja:
Dworzec PKP, ul. Al. Niepodległości, Skarżysko Kamienna, woj. świętokrzyskie GPS: 51.115828°N, 20.880445°E
Informacje praktyczne:
- parking - płatny przy dworcu PKP
- obiekt dostępny przez całą dobę
Opis:
Parowóz Pt 47-13 został wyprodukowany w 1948 roku w Pierwszej Fabryce Lokomotyw w Polsce w Chrzanowie. Lokomotywa została zaprojektowana na bazie przedwojennego parowozu Pt 31. Parowóz pracował w Skarżysku-Kamiennej w latach 1986 - 1988. Powrócił do Skarżyska w roku 2011, a po renowacji został ustawiony w obecnym miejscu. Parowóz należy do zbiorów Muzeum im. Orła Białego w Skarżysku-Kamiennej.
Oznaczenia
Parowóz Pt 47-13 | Tender 34D48 |
P - pospieszny t - osie wiązane 47 - rok konstrukcji 13 - numer parowozu |
34 - pojemność skrzyni wodnej [m3] D - osie 48 - rok konstrukcji |
Przebieg pracy
15-10-1948 - Poznań
01-02-1362 - Bydgoszcz
02-04-1968 - Tarnowskie Góry
17-10-1969 - Toruń
08-05-1975 - Lublin
19-09-1986 - Skarżysko-Kamienna
07-01-1988 - Rozwadów
10-1988 - wycofany z eksploatacji
08-07-2011 - przewieziony do Skarżyska-Kamiennej
22-04-2012 - ustawiony na obecnym miejscu
Dane Techniczne
Parawóz
Układ osi | 1-4-1 |
Średnica cylindra / skok tłoka | 630 / 700 mm |
Średnica kół napędowych | 1850 mm |
Średnica kół tocznych | 1000 / 1200 mm |
Rozstaw osi skrajnych | 12200 mm |
Długość parowozu (ze zderzakami) | 14985 mm |
Ciśnienie w kotle | 1,5 MPa (15kG/cm2) |
Powierzchnia rusztu | 4,5 m2 |
Powierzchnia ogrzewalna kotła | 228,3 m2 |
Powierzchnia przegrzewcza | 91,5 m2 |
Obciążenie osi napędowych | 18,3 t |
Obciążenie osi tocznych | 14 / 18 t |
Masa parowozu próżnego | 93,8 t |
Masa w stanie służbowym | 104,2 t |
Siła pociągowa | 135 kN (13500 kG) |
Moc | 1472 kW (2000KM) |
Prędkość maksymalna | 110 km/h |
Tender
Liczba osi | 4 |
Średnica kół | 1000 mm |
Pojemność skrzyni wodnej | 34 m3 |
Pojemność skrzyni węglowej | 10 t |
Masa tendra próżnego | 29,9 t |
Masa w stanie służbowym | 74,2 t |
Długość całkowita parowozu z tendrem | 24255 mm |
Galeria
Pozdrawiam fanów kolejnictwa!
Ostatnio widziałem Cię w opłakanym stanie w Krakowie. Uwierzycie, że to ta sama lokomotywa? https://www.facebook.com/marek.czerwinski.98/posts/1046501538753841
....
t - UKŁAD OSI 1-4-1 a nie jakieś tam osie wiązane
....
Regulamin
Moje komentarze