Przebieg:
Nowa Słupia (0 km) - Święty Krzyż (1,9 km) - Huta Szklana (4 km) - Huta Podłysica (8,5 km) - Kakonin (11,5 km) - Przełęcz Świętego Mikołaja (13,2 km) - Łysica (16 km) - Święta Katarzyna (18 km)

profil nowa slupia sw katarzyna

Informacje praktyczne:

• długość trasy: około 18 km
  • czas przejścia: 5 h (zimą)
  • stopień trudności: trasa trudna (jak na Świętokrzyskie)
  • trasa dobrze oznaczona
  • udogodnienia turystyczne co kilka kilometrów.

Opis:

Przyszedł czas na "Orlą Perć" Gór Świętokrzyskich (mam nadzieję, że wielbiciele Tatr nie obrażą się za to porównanie), czyli szlak pieszy przez najwyższe Pasmo Gór Świętokrzyskich - Łysogóry. Nie wiedzieć czemu kierunek "na zachód" nam bardziej pasował, więc rozpoczęliśmy marsz w Nowej Słupi, poprzez Łysiec oraz Łysicę, żeby skończyć w Świętej Katarzynie.

Jak się na końcu okazało, szlak jest krótszy niż podaje większość przewodników - ma jedynie 18 km, a nie jak zwykle się podaje 21...22 km. Mniejszy dystans nie zmienia faktu, że jest to jeden z najtrudniejszych szlaków świętokrzyskich, ze względu na dużą liczbę podejść i zejść. Przewyższenia dokuczają szczególnie w zimie, gdy na szlaku leży śnieg a nawet lód. My śniegu mieliśmy niewiele, ale za to lód dał nam mocno w kość. Gdyby nie poręcze przed Św Krzyżem i na zejściu z Łysicy, jeździlibyśmy na pupach aż miło :-).

Ale to nie zima jest największą przeszkodą w pokonaniu tego szlaku, a trudności logistyczne. Okazuje się, że w weekend nie da się przejechać transportem publicznym z Nowej Słupi do Św Katarzyny i odwrotnie. Domyślam się, że w dni robocze jest podobny problem, choć mogę się mylić.

Wspomniany problem logistyczny można rozwiązać na dwa sposoby:

- na twardziela - czyli podjechać samochodem np. do Św. Katarzyny, przejść szlak, po czym wrócić z powrotem do samochodu

- komfortowy - konieczne są dwa samochody, jeden zawozimy na metę, wracamy na start, przechodzimy szlak, jedziemy na start po drugi samochód.

Łatwo się domyśleć, że wybraliśmy drugą opcję. Niestety jest to trochę kosztowne, ponieważ każdy z samochodów przejechał ponad 100 km. Mój 20 km więcej, bo mojemu towarzyszowi wydawało się, że nie domknął szyby, więc trzeba było wrócić i sprawdzić. Oczywiście była zamknięta... wrrrrrrrr!

Ruszamy na szlak. Po kilkuset metrach warto zboczyć ze szlaku i zobaczyć Buk Jagiełły. Potem stromo pod górę i na szczycie mamy klasztor na Świętym Krzyżu. W samym klasztorze jest wiele do zwiedzania, ale warto zrobić to innym razem, ponieważ jest co oglądać a szkoda robić to po łebkach. Na Łysiec warto wejść o świcie, żeby podziwiać wschód słońca nad Pasmem Jeleniowskim. Nam się to prawie udało, gdyby nie ta szyba... Obowiązkowa wizyta na tarasie widokowym i marsz do Huty Szklanej.

W Hucie Szklanej zatrzymaliśmy się na chwilę przed pomnikiem katyńskim. Krótki spacer przez wieś, żeby skręcić w pola, za którym czekała Puszcza Jodłowa, w której rosną głównie buki :-). Na skraju lasu świetnie widać ślady tegorocznych lodowych deszczy. Przez kilka kilometrów szlak biegnie skrajem lasu, gdzie pierwszy raz w życiu widziałem leśne... reklamy! Chodzi o tablice zapraszające do gospodarstw agroturystycznych :-).

Na końcu Huty Podłysicy wychodzimy na asfalt, który prowadzi do samego Kakonina. W Kakonie zerkamy na starą, niebieską, zabytkową chałupę i znikamy w lesie, żeby wspiąć się na przełącz Świętego Mikołaja. Na przełęczy można skorzystać z ławek i stołów, coś zjeść, odpocząć.

Szlak pomiędzy przełęczą a Łysicą jest w miarę płaski, co sprawia, że pomimo śniegu idzie się dość łatwo. Docieramy do Łysicy, gdzie czeka nas mała niespodzianka. W zeszłym roku wycięto trochę drzew i jest jakoś jaśniej itp.

Największym koszmarem okazało się oblodzone zejście z Łysicy. Było naprawdę trudno, ale humor poprawił nam turysta, który szukał uczestników "Zimowego wejścia na Łysicę" - spóźnił się o jakąś dobę :-).

Na dole warto zatrzymać się przy kapliczce Św. Franciszka, grobach Żołnierzy AK i klasztorze ss Bernardynek.

Galeria

lysogory szlak pieszy nowa slupia sw katarzyna 06

lysogory szlak pieszy nowa slupia sw katarzyna 07

lysogory szlak pieszy nowa slupia sw katarzyna 08

Wschód słońca nad Pasmem Jeleniowskim.

lysogory szlak pieszy nowa slupia sw katarzyna 09

lysogory szlak pieszy nowa slupia sw katarzyna 10

Gołoborze

lysogory szlak pieszy nowa slupia sw katarzyna 11

lysogory szlak pieszy nowa slupia sw katarzyna 12

Pomnik Katyński w Hucie Szklanej.

lysogory szlak pieszy nowa slupia sw katarzyna 13

Anonimowa mogiła.

lysogory szlak pieszy nowa slupia sw katarzyna 23

lysogory szlak pieszy nowa slupia sw katarzyna 24

Nie ma wątpliwości jaki to region :-)

lysogory szlak pieszy nowa slupia sw katarzyna 25

lysogory szlak pieszy nowa slupia sw katarzyna 32

Kapliczka i źródełko Św. Franciszka

Tomek
Początkowo miałem zaprotestować za nazwanie mnie towarzyszem (skojarzenia) z drugiej jednak strony mogło być gorzej gdyby zapis zmieniono na "partnerem", niech więc zostanie :)

Buk Jagiełły jakiś taki... ciemny a mnie w oczach pociemniało znacznie później, wydaje się, że wtedy jeszcze widziałem go lepiej :)

Ania
Z transportem w tej okolicy zawsze problem. Zwłaszcza dla takich grup, jak nasza, która wszędzie dojeżdża busami. Ostatnio wracaliśmy z Nowej Słupi do Skarżyska przez Kielce, co zajęło ze dwie godziny. A te przesiadki... Nic przyjemnego.
Łatwiej przejść tę trasę niż się na nią wybrać.

mojeSwietokrzyskie.pl
Ania powiedziała :
Łatwiej przejść tę trasę niż się na nią wybrać.
Nic dodać, nic ująć. Przymierzałem się do niej ze dwa lata smile
Pozdrawiam

Maciej
Super! Trasa jak marzenie.
pozdrowienia
Maciej.

mojeSwietokrzyskie.pl
Nie sposób się nie zgodzić! :-)
Pozdrawiam

Adam
No to jestem zasmucony tym brakiem transportu z Nowej Słupi do Św. Katarzyny. Może jest inna opcja transportu choćby z jedną przesiadką, ale to pytanie do miejscowych :) Trasa jest dobrze zaplanowana chyba też ją tak przejdę jak wybiorę się w G.Świętokrzyskie. Pozdro
Paweł
Ja z moją partnerką rozwiązaliśmy problem transportu ze Świętej Katarzyny do parkingu w Nowej Słupi łapiąc stopa - najpierw do Bodzentyna, a później do Nowej Słupi. Na szczęście znalazło się dwóch kierowców, którzy zaoszczędzili nam 5 godzin marszu :) Co do samej trasy - przyjemna, w sam raz na 5 godzinny szybszy spacer. Szlak bardzo dobrze oznaczony. Polecam na wycieczkę!
Ja przebiegłem w zimie szlak ze św. Katarzyny na Łysicę w niespełna 2 godziny, po czym skorzystałem z usług przewozowych pana Bartka ze św. Katarzyny, który za przyzwoitą cenę 70 PLN zawiózł mnie z powrotem na start - nr tel.: 660 958 061. Polecam! rolleyes Dużo rozmawialiśmy: o sporcie - biegach górskich, tłumaczeniach specjalistyczny ch na różne języki obce, korekcie tekstów, o historii i kulturze Gór Świętokrzyskich . Dowiedziałem się, że nazwa woj. świętokrzyskie pochodzi od Świętego Krzyża na Łysej Górze, a tamtejszy klasztor liczy sobie ponad 1000 lat.
Jaro
2 godziny ze św. Katarzyny na Łysicę - idąc spokojnym tempem przechodzi się ten odcinek szybciej :-)