Zmiany 2017

Zmiana przebiegu szlaku w okolicy:

• Źródła Burzący Stok spowodowana problemami z rozlewiskiem rzeki Żarnówki.
  • Michniówa od strony wschodniej, prawdopodobnie dlatego, że szlak przebiegał przez grunty prywatne.
  • Berezowa - przyczyna mi nieznana.

W wyniku tych zmian, głównie w okolicy Burzącego Stoku, szlak się wydłużył o około 1 km.

Przebieg:
Berezów PKP (0 km) - Michniów (3 km) - Rezerwat Kamień Michniowski (5,5 km) - Burzący Stok (10 km) - Suchedniów PKP (16 km)

Kolorem szarym zaznaczony dotychczasowy przebieg szlaku

szlak niebieski berazow suchedniow profil

Informacje praktyczne:

• długość trasy: około 16 km
  • czas przejścia: około 5 godzin (zimą)
  • stopień trudności: trasa łatwa (zimą, w kopnym śniegu trudna :-)
  • warto zabrać znicz i zapalić go w Muzeum Martyrologii Wsi Polskich w Michniowie
  • udogodnienia turystyczne typu stół czy ławka znajdują się przez i za Michniowem.

Opis: [sierpień 2017]

W roku 2017 szlak zmienił swój przebieg w trzech miejscach. Pierwsza zmiana ma miejsce w samym Berezowie - ze stacji PKP szlak wychodzi na drogę nr 751 a nie do lasu jak wcześniej. Możliwą przyczyną zmiany było to, że szlak przechodził przez szkółkę leśną, ale to są tylko moje spekulacje. Drogą idziemy jakieś 400m po czym schodzimy do lasu po lewej stronie drogi. Po kilkuset metrach szlak wchodzi na "stare tory".

Po około 3 km od startu wchodzimy do Michniowa, i idziemy drogą do końca wsi przez około 1 km. Dopiero za wsią szlak skręca w leśną, szutrową drogę. To jest druga zmiana przebiegu - wcześniej szlak skręcał w lewą w stronę w kierunku lasu jakieś 250 m wcześniej. Szutrową drogą idziemy około 500m, następnie skręcamy w prawo i wchodzimy na starą trasę.

Kolejna zmiana przebiegu szlaku ma miejsce w okolicy źródła Burzący Stok, w którego bliskkości rzeka Żarnówka lubiła się troszkę rozlewać. Szlak był często nie do przejścia, dlatego konieczne było znalezienie obejścia rozlewiska. Obejście zanleziono, całkiem wygodne i łatwe, ale kosztem dodatkowego kilometra.

Poza tymi trzema miejscami opis z roku 2013 zostaje całkowicie aktualny :-)

Opis: [luty 2013]

Znakowany szlak niebieski Berezów - Suchedniów (lub odwrotnie) jest jednym z niewielu szlaków, które rozpoczynają się i kończą prawie w tym samym miejscu. Odległość w linii prostej pomiędzy punktami to około 2km. Z tego powodu bardzo łatwo można zorganizować wycieczkę, zwłaszcza że oba końce leżą na stacjach kolejowych. Bardzo łatwo dojechać z Kielc czy Radomia na jedną ze stacji, a po marszu wrócić pociągiem z drugiej.

My rozpoczęliśmy wędrówkę z Berezowa, ze stacji wchodząc prosto do lasu. Po około 1 km dochodzimy do drogi nr 751, Suchedniów - Michniów. Przy drodze znajduje się krzyż, a kilkaset metrów dalej pomnik przyrody w postaci dębu szypułkowego.

Schodzi w las i obchodzimy część Michniowa od północnej strony. Po około 2,5 km od startu wchodzimy do Michniowa, żeby po kilkuset metrach znowu wejść do lasu, tym razem na dłużej. Idąc przez Michniów warto zatrzymać się przy Muzeum Martyrologii Wsi Polskich.

Teraz lasem około 5 km, niestety cały czas pod górkę, do rezerwatu Kamień Michniowski, w którym możemy podziwiać skały z piaskowca triasowego, z występującą na nich roślinnością naskalną.

Po kolejnych 3,5 km dochodzimy do źródła Burzący Stok, które to jest również pomnikiem przyrody. Jest to dobre miejsce na piknik.

Następnym celem jest meta, czyli Suchedniów. Po drodze przechodzimy koło leśniczówki Opal i podążając szlakiem dochodzimy do dworca PKP w Suchedniowie.

Ponieważ szlak biegnie przez rozległy las na terenie Sieradowickiego Parku Krajobrazowego, wędrując tam łatwo spotkać dziką zwierzynę. Śnieg usiany jest tropami zwierząt, a i o osobiste spotkanie nie trudno. My mieliśmy taką przyjemność - o mało co stratowałoby nas stado saren. Niestety mało jest takich "rewolwerowców", którzy zdążą zrobić w takiej sytuacji zdjęcie.

Galeria 2013 (kliknij aby powiększyć)

Galeria 2017 (w kierunku Suchedniów - Berezów)

suchedniow berezow 2017 01

Tuż za Suchedniowem.

suchedniow berezow 2017 02

Leśniczówka Opal.

suchedniow berezow 2017 03

Źródło Burzący Stok.

suchedniow berezow 2017 04

Po altanie nie ma śladu.

suchedniow berezow 2017 05

Dotychczas szlak skręcał w lewo od drzewa.

suchedniow berezow 2017 06

Teraz w kieruje nas w prawo.

suchedniow berezow 2017 07

Obejście rozlewiska rzeki Żarnówki.

suchedniow berezow 2017 08

Rezerwat Kamień Michniowski.

suchedniow berezow 2017 09

Para buch...

suchedniow berezow 2017 10

Kawa czy herbata? Ciasto dla każdego :-)

suchedniow berezow 2017 11

suchedniow berezow 2017 12

suchedniow berezow 2017 13

suchedniow berezow 2017 15

Jak widać gamoni i brudasów nie brakuje...

suchedniow berezow 2017 16

suchedniow berezow 2017 17

Wyjście szlaku na drogę szutrową w okolicy Michniowa. Dotychczas szlak przecinał szutrówkę jakieś 100 m od fotografującego.

suchedniow berezow 2017 18

W stronę Michniowa.

suchedniow berezow 2017 19

suchedniow berezow 2017 20

Kapliczka przecudnej urody.

suchedniow berezow 2017 21

Mauzoleum Martyrologii Wsi Polskich w Michiowie. Wciąż w budowie.

Rafał
Hejka - dziś 12 września 2016 Zaliczyłem ten szlak . Mam kilka spostrzeżeń po 1 nic fajnego tam nie ma Po 2 atrakcje były dwie Michniów i kamień Michniowski . W Michniowie w budowie jest centrum martyrologii i pomnik i tyle (miejsce kaźni mieszkańców ) . A kamień Michnikowski z tą cała jaskinią co na dziurę , norę wygląda daje rade by zjeść tam szybkie śniadanko podczas zbierania grzybów . Dla Bulderowców zabawa na 3 godzinki Co do samego szlaku i oznakowania . Miejscami jest dobrze a nawet świeżo malowane . A miejscami szlak znika ...w wielu wielu miejscach ( z pomocą mapy i punktami odniesienia idzie odnaleźć szybko drogę . Ale jest to irytujące bo z 5 , 6 zgubień zaliczysz a kilometry w nogi wchodzą . UWAGA ostrzeżenie ! Szlak w miejscu zwanym Burzący stok mimo iż super świeżo namalowane , prowadzi bezpośrednio w Bagno !!! Nie kałuże nie Bajorko a Bagno ze stawem na środku na którego środku stoi sosna . Miejsce jest nie do przebycia . Zdjąłem spodnie buty wpadłem po pas i zawróciłem . Powinna zostać wyznaczona alternatywa droga dla tego miejsca . Droga mimo temeperatur 30 stopni po wakacjach jest nie do przebycia , a co po jesiennych deszczach !
Reasumując dla samego szlaku nigdy tam nie wpadnę natomiast na Michniowski kamień można zajrzeć i wracać tą samą drogą !
Odradzam lepiej na Święty Krzyż i Łysą górę

mojeSwietokrzyskie.pl
Nie zniechęcaj się tak łatwo. Spróbuj może w zimę, jak lody skują to "bagno". Szlak jest fajny i wart przejścia dla samego siebie.